Veluwezoom

Rondleiding door de tuinen van Kasteel Middachten in De Steeg

door Hans Ringers

Op 20 of 27 juli wordt u rondgeleid door de prachtige tuinen van kasteel Middachten in De Steeg door Hans Ringers. Hans is behalve lid van onze afdeling, ook rondleider door de tuinen van Middachten. Daar boffen we maar mee. Informatie over datum en aanvangstijd volgt.

Het unieke aan de tuin van Middachten is dat deze niet is gereconstrueerd tot de oorspronkelijke 17e eeuwse tuin, maar dat drie eeuwen tuinarchitectuur met inbegrip van de verschillende stijlen op Middachten de leidraad hebben gevormd tot wat het vandaag de dag is. Kasteel Middachten bij De Steeg wordt voor het eerst genoemd in 1290 als vrijgoed van Jacobus de Mithdac en is strategisch gelegen aan de Veluwezoom, temidden van moerassig land bij de IJssel.

Van oorsprong een versterkt huis, is na plundering door de Fransen in 1673, zwaar beschadigd. In 1666 trouwde Ursula Philippota van Raesfelt, een nazaat van de Middachtens, met Godard Baron van Reede. Deze liet,daartoe door een rijke erfenis in staat gesteld, het kasteel nu tot een lusthof verbouwen. In 1698 is met aanleg van de tuinen begonnen. Geïnspireerd door de tuinen van Versailles en dichterbij de tuinen van paleis Het Loo, is in die tijd een formele tuin gecreëerd met geschoren hagen, vormbomen en steile taluds. De tuin is ong. 7 hectare groot en is aan de noordelijke en westelijke zijden, afgesloten door een muur, in het oosten en zuiden omsloten door een gracht.

De oorspronkelijke strak symmetrische baroktuin veranderde in de loop der tijd tot een landschapstuin  met groepen bomen en struiken naar Engels voorbeeld. Rond 1900 werd de tuin weer teruggebracht tot een neo-baroktuin, met behoud van reeds bestaande elementen. In 1983 zijn de tuinen gerestaureerd en verdeeld in “groene kamers”. Je vindt hier een rozentuin, een geurende kruidentuin, een openluchttheater met coulissen van taxushagen en een oranjerietuin met kuipplanten, een halfronde vasteplantenborder. Heel bijzonder is ook een rozenleiding van 120 meter lang met heel veel verschillende klimrozen. Ook oude, markante bomen zijn er te vinden, zoals de Libanon ceder, de Ginkgo en de echte Tulpenboom.

Kortom, de kracht van de tuinen van Middachten ligt in het feit dat alle historische periodes zijn terug te vinden in de tuin en dat is voor Nederlandse begrippen uniek te noemen.

DE TUINEN VAN KASTEEL MIDDACHTEN

Het unieke aan de tuin is dat deze niet is gereconstrueerd tot de oorspronkelijke 17e eeuwse tuin, maar dat drie eeuwen tuinarchitectuur met inbegrip van de verschillende stijlen op Middachten de leidraad hebben gevormd tot wat het vandaag de dag is.