Veluwezoom

dagexcursie per bus naar zuidoost Brabant en Limburg

Dagexcursie Brabant/Limburg

Op vrijdag 28 juli stuurt Henk, onze vaste chauffeur, de bus richting het zuiden van het land waar we hopelijk weer een leuke en interessante dag gaan beleven.

Het doel is ditmaal zuidoost Brabant en een stukje Limburg. We vertrekken om 8.00 uur vanaf de parkeerplaats van het Postillion Hotel en zijn rond 8.20 uur bij onze tweede opstapplaats, carpoolplaats De Kar bij Apeldoorn.

Onze eerste pleisterplaats is het privé arboretum d’n Hooidonk van Frens en Mia van den Biggelaar in Den Dungen. Vervolgens bezoeken we in Helmond de landschapstuin Tuin aan de Medevoort van Ria van Mierlo, daarna in Lierop De Winckelgaard, van Marleen en Tint Cuppen. Weliswaar ook een landschapstuin maar toch weer heel verschillend. We eindigen bij de plantenkwekerij De Kleine Oase in Weert, met een zeer uitgebreid en gevarieerd assortiment.

Een tuin moet altijd verschillende niveaus hebben en er moet ook een ’dak’ opzitten. Dat dak blijft vaak onderbelicht, omdat we zo graag naar de laag bij de grond bloeiende planten kijken. Richten we onze blik iets hoger dan passeert die eerst de heesters om vervolgens te eindigen bij de bomen. Hoogste tijd om ons in die hogere sfeer te gaan verdiepen. Omdat ook het bomenassortiment bijna oneindig is, richten de meeste kwekers zich om commerciële redenen op een beperkte groep bomen. Een particulier heeft deze beperking niet en kan zich heerlijk uitleven op een zo groot mogelijk assortiment. Bij het arboretum d’n Hooidonk vinden we een verzameling waar je U tegen zegt. Laten ze daar nou toevallig ook appelgebak serveren.

Tuin aan de Medevoort is een landelijk gelegen tuin van maar liefst 6000 m² die ruim 35 jaar oud is en gekoesterd wordt door Ria van Mierlo, secretaris bij Groei & Bloei afdeling Helmond; als het dan nog niet goed zit?! Er is een cottagegedeelte, een kruiden- en fruitbomentuin en een landschappelijk gedeelte. Koffie/thee/walnotenkruidkoek.

Tuin De Winckelgaard is 4000 m² groot, heeft grote bloemenborders, schitterende bomen en een machtig uitzicht op het achterliggende natuurgebied Sang en Goorkens. Koffie/thee/koekske.

Voor ons laatste adres, traditioneel een kwekerij, steken we de provinciegrens over naar het 25 km. verder gelegen Weert waar eigenaar Hans van Kessel, gezien zijn reactie, ons enthousiast en gastvrij zal ontvangen. Nadat we het nodige groen hebben verzameld, doen we ons hier tegoed aan diverse hapjes en drankjes.

Als alles volgens planning verloopt dan zijn we rond 20.00 uur weer op de plek waar we deze dag ook begonnen.

Over het arboretum en over de kwekerij vindt u in het november nummer van Groei & Bloei uitgebreide informatie.

De prijs voor deze complete dag bedraagt voor leden en hun partner/introducee € 42,50. Niet-leden betalen € 8,50 extra, dus € 51,00. Inschrijving kan door middel van het OPGAVEFORMULIER dat vanaf 1 juni zichtbaar wordt. Betaling op rekeningnummer: NL 62 TRIO 0320 242 773 ten name van: Afdeling Deventer KMTP onder vermelding van: de naam van de activiteit

voor verdere info  en het opgaveformulier,  volg onderstaande link

Dagexcursie Brabant (groei.nl)